OM OSS

Sportsklubben Speed (SK Speed) er et av Groruddalens største idrettslag, med omtrent 1500 medlemmer. Vi er 5 administrativt ansatte, rundt 80 instruktører, 10 trenere og mange viktige frivillige i styre og diverse utvalg. Vår kjernevirksomhet er svømmeopplæring, trenings- og konkurransesvømming. Vi leverer også svømmeopplæring til skoler og barnehager i Groruddalen, samt til andre aktører og samarbeidspartnere som ønsker våre tjenester til sine aktiviteter.

Vårt hovedbasseng er Nordtvet bad på Kalbakken i Oslo. I tillegg har vi aktiviteter på de fleste andre bad i Groruddalen og Oslo Øst.

Vi er også heldige å ha mange parasvømmere i klassen S-14 (utviklingshemmede) i klubben. Disse utøverne trener i en egen gruppe som heter Speed United. Våre parasvømmere er seriøse utøvere som både trener og konkurrerer, og er flotte representanter for klubben. Vil du være med i Speed United? Les mer her.

Historie

I 2018 fylte vi 100 år som idrettslag, og vi har en lang, innholdsrik historie og rike tradisjoner. Klubben ble stiftet i 1918 og har frem til 2022 vært et fleridrettslag. Eksempelvis har klubben drevet med idretter som ski, friidrett, bandy og håndball. I dag driver vi kun med svømmeidrett. Klubben har sine røtter i Vika i Oslo sentrum og brukte også gamle Torggata bad i tidligere tider. Opp igjennom årene har vi hatt en lang rekke norgesmestere i flere idretter, deriblant svømming.

Speeds første femti år
Speed gjennom 50 år side 1 til 50