NM KORTBANE 2019 – OVERRASKENDE GODE RESULTATER FOR SK SPEED

Hovedtrener, Kristian Thorsvald, rapporterer om NM kortbane 2019.

Et overraskende godt NM unnagjort. Med et utrolig UM friskt i minne var det vanskelig å se for seg at svømmerne kunne ta nye steg på NM bare 4 uker etter. Topping til et tidlig UM etter en høst med mye sykdom og uten tilstrekkelig grunnlagstrening gikk overraskende bra på UM, men det kunne da ikke være mulig å holde på formen helt inn til NM bare fire uker senere. Det skulle vise seg at det gikk akkurat. Phew!

De utøverne med mest klaff på UM hadde litt problemer med å presse tidene sine ytterligere, spesielt på kjerneøvelsene sine. Her svingte det mellom bittelitt pers, og bittelitt over pers. Men det skal sies at ingen av de tette løpene på noen måte var dårlige løp. Svømmerne var på hugget hele tiden og jobbet for de små hundredelene som vippet pilen i riktig retning. Og selv om noen løp var over pers endte det faktisk som oftest med en liten pers til slutt.

Det vi så på UM var at mange utøvere tok store steg, og disse stegene kom også klart til syne på NM på de øvelsene de ikke hadde hatt på UM. På UM mangler blant annet 50 metre (unntatt 50m fri) både individuelt og på lag. Her ble det store personlige rekorder.

Mest fremtredende var nok Eva med sin pers på 50m bryst med ett sekund. Dette gjorde at hun gikk fra 8 plass til sølv i junior. Sterkt. Utover dette var det stort sett 50 metre på stafetter vi deltok på. Vi hadde mange stafetter på NM i år. Hele 12 lag var i aksjon under mesterskapet. Vi var ikke topp plassert inn, men samtlige lag steg på resultatlistene. Med unntak av de to lagene som ble disket vel og merke. Det vitner om en klubb i god utvikling. På det meste hevet vi oss hele 14 plasser. Av de 12 stafettene var hele 7 av lagene på 50m stafetter. På disse lagene svømte samtlige svømmere fantastisk og var langt under persene sine på øvelsen. De mest imponerende etappene var nok Naveens 50m Bryst og 50m fri, Auroras 50m fri, Hiljas 50m fly, Sigurds 50m fri, Kristinas 50m rygg, Madeleines 50m fri, Sofians 50m rygg, Ranas 50m fri, Evas 50m Bryst, Daniels 50m fly, og Jonas sin 50m fri. De største persene på 50 meterne var på godt over 2 sekunder. Med det høye nivået disse svømmerne innehar så er det store tidsforskjeller vi snakker om.

På de resterende stafettlagene med lengre deldistanser fortsatte festen. Naveen sto for stevnes største pers for vår del når han svømte hele 5 sekunder under pers på 200m fri. Sterkt.

Samtlige andre fikk også klaff på de resterende stafettene, og det er godt å se at det er samholdet og det å prestere sammen som gir de beste resultatene. Svømmerne støtter hverandre i laget og deltar sammen, og det gir trygghet og motivasjon. Samtidig var vi i år bedre på å heie enn noen gang før, og de som svømte følte helt klart på engasjementet fra tribunen. Det hjalp også godt på at Triton og Speed samarbeidet om å heie på hverandres utøvere. På den måten hørtes vi godt. Takk til Triton / SSK Skjetten Svømming for støtten.

Eva tok to gull og ett sølv på brystøvelsene i junior og kvalifiserte seg til to A-finaler i senior. Det er bare å ta av seg hatten for det den jenta presterer. Fantastisk bra. Tidene hennes var noen tiendeler bak de utrolige persene hun satt på UM. Da er det også en tankevekker at nivået på NMjr faktisk var dårligere enn på UM. Det viser at også andre klubber sliter med å holde på formen i de fire ukene mellom UM og NM. Her må vi tenke litt nytt de neste årene.

Daniel kvalifiserte seg også til en A-finale på 200m butterfly, og det er godt å se at selv om Daniel har hatt en litt tung høst så er han fortsatt med i den ypperste elite på en av de aller tyngste øvelsene i svømming. Sterkt av Daniel. Skal bli spennende å se hva han kan få til med forhåpentligvis god trening gjennom vinter og vår.

Sofian presterer godt på sine individuelle løp, og klarer stort sett å senke persene sine noe selv etter et UM som for hans del gikk over all forventning.

Madeleine og Hilja svømte også individuelle løp og presterer like rundt pers. Litt stress og nerver gjør at de ikke får ut alt de har inne. Dette ser vi tydelig når de svømmer stafettene, for der får de det til å klaffe så det holder på de samme øvelsene. De perser stort på lagene. Litt synd at de ikke får med seg tidene som individuelle perser, men de vet ihvertfall nå at de har tider inne som er adskillig sterkere enn de offisielle tidene de nå står oppført med. Sånt gir motivasjon og selvtillit videre.

Alt i alt et meget godt NM for Speed sin del. Nå skal vi bare fortsette det gode arbeidet og sette fokus på prosessen videre.

Alle resultater og tider fra NM kan dere se her: http://ltmobil.medley.no/resultater.aspx?stevnenr