I svømmingens tjeneste

Det er slike øyeblikk foreldrene jobber for.

I skrivende stund rigges det ned på Nordtvet Bad på Kalbakken. Speed Open er over for denne gang. Badet må ryddes og vaskes før alle frivillige foreldre går til sine vanlige jobber mandag morgen.

Det har ikke vært mye hvile for de vel 60 foreldrene som gjennomførte nærmere 700 timer med arbeid denne helgen. Vaktlisten var fylt med pappaen til Daniel og Amina, mammaen til Sara, mammaen til Jonas og Johanna, pappaen til Noah, mammaen til Alma og Cora, pappaen til Madelen og Sunniva…. Jeg kunne bare fortsatt på en tilsynelatende uendelig liste. Og denne arbeidslisten fyller Vibeke. Hun er mammaen til Madeleine og Andrea.

Liz og Vibeke er klare med bestemannspremier.

Tidtagere. Vibekes gjeng: Tom Eilert og Shams

Før stevnestart sender Vibeke mange mail, snakker med folk, rydder på lageret, gjør vaktbytter, snakker med folk litt til, utfordrer og overtaler. Alt på en rolig vennlig måte. Men Vibeke sover aldri dårlig om det er noen kritiske hull i listene. Hun vet at folk stiller. Mangler det folk, kommer foreldrene løpende. Hun skal ha tidtagere, deltagerpremieutdelere, folk som tar inngangspenger, garderobeansvarlige, forefallende arbeid osv osv., men gjør også MYE selv.

Alt må følges opp, også skobeskyttere.

«Hva driver deg?», spurte jeg henne i en sms midt i nedriggen. Jeg får selvsagt ikke et svar. Kanskje senere i kveld? Vibeke er sikkert travelt opptatt med å koordinere, bære, vaske. Det er ikke tid for ettertanke nå. Og oppi alt dette har hun selvfølgelig i løpet av dagen sett sin eldste datter perse med 11 sekunder på 400 fri. Hverdagsheltinner glemmer ikke barna sine, selv om de har mye å gjøre. Det er på grunn av utøverne alle er her.

Uten mat og drikke duger helten ikke

Jenny She er matsjefen. En av SK Speeds uunnværlige frivillige. Jenny er mamma til Jonas og Johanna i B-gruppa.

Jenny driver cafeen. Hun har stålkontroll på kaker, kaffe, dommermat, frukt, salater, baguetter, saft, energibarer, energidrikker, lapper, vafler, sandwicher, juicer, priser, mopper, toalettpapir, skobeskyttere, søppelposer.. Cafeen har alt. Jenny kan alt. Og foreldrene rundt henne leverer.

Tove steker sveler og vafler.

Det bugner på cafebordet.

Hvem tar seg av utøvernes starttider?

Det er heldigvis ikke alt som er Vibeke og Jennys ansvar. Stevneutvalget (sekretariatet)har jobbet hardt for å få på plass de sportslige rammene. Påmeldinger, heatfordelinger, etterpåmeldinger og strykninger. Det er ikke lite som skal håndteres med rundt 20 klubber, 500 utøvere og over 1500 individuelle starter. Nye skjermer med livetiming har blitt testet ut med hell, og nytt lydanlegg, men alt krever sitt av en bergenser som måtte avlyse bryllupsfest i Bergen i helgen. Valgspråket «Alt for Speed» er herved testet ut og bestått. Og også speakerjobben er gjennomført med glans, som vanlig.

Fra venstre Ola Viken, hovedstyreleder, speaker og skjermsjef Per Christian Hovden, bak fra venstre Terje Malja og Olav Navelsaker

Dette er noen av svømmerne foreldrene gjør alt for. Alma, Sirin og Sara

Tid for hvile

Mobilen min plinger. Der kom svaret!:

«Etter å ha gjort det noen ganger begynner man å kjenne folk med tanke på hvilke vakter de pleier å ta og hva de liker å gjøre på dugnad. Det gjør jobben lettere for meg.» Hun fortsetter: «Ellers synes jeg det er givende og føler at jeg bidrar slik at stevnet blir bra for svømmerne og dugnadsgjengen.»

Vibeke var ikke på nedriggen. Hun forsikret seg om at det var nok folk og gikk så hjem for å slappe av etter ca 30 timers jobb (bare denne helgen) i Speeds tjeneste.

Sist stevne fikk Vibeke blomster. Det skulle jeg ønske hun hadde fått denne gangen også. Og Jenny, og alle andre. Hovden, regner med at du sendte brudeparet en bukett! 🙂

Jeg gir dere - Vibeke Wold
Jeg gir dere – Vibeke Wold
De yngre deltagerne får hver sin premie. Det burde disse damene fått også.
Vibeke Wold (v.) Marianne Olsen (h. Leder av stevneutvalget) De yngre deltagerne får hver sin premie. Det burde disse damene fått også.