Kristian Thorsvald ny trener i SK Speed

Svømmegruppa i SK Speed har i dag ansatt Kristian Thorsvald som ny trener i klubben. Speed har dermed tatt skrittet til å ha to heltidsansatte trenere.

Kristian Thorsvald (35) er et kjent navn i svømmeidretten. Han er tidligere svømmer i Skedsmo Svømmeklubb, Bergen Svømme Club og LRK. Han sluttet som aktiv svømmer i 2002, og har siden vært trener i LRK frem til sommeren 2014. Thorsvald har fem års utdanning fra Norges Idrettshøgskole med spesialisering i svømming. Han har bachelorgrad i barn og unge i bevegelse, og bachelorgrad i coaching med svømming som spesialitet. Han har også et solid fotfeste innen triatlon, der han blant annet var jr. landslagstrener i 2010-2011. Selv gjennomførte han Norseman Extreme Triathlon i 2013 (løpet er anerkjent som verdens hardeste triatlon på ironman-distanse). Han kan også vise til en omfattende deltakelse i nasjonale og internasjonale svømmekonkurranser fra sin egen tid som aktiv svømmer. Thorsvald er kjent som en svært god motivator. Han har fått frem flere fremragende svømmere; for eksempel Henrik Christiansen (den beste utøveren i sin alder Norge har hatt) og Jørgen Gundersen (en av verdens beste triatlonsvømmere). Tidligere i år ble Thorsvald tildelt prisen som «årets trener» av Norges Svømmeforbund.

Thorsvald går inn i SK Speed i hovedtrenerteamet sammen med Tudor Ignat. Sammen vil de ha ansvaret ikke bare for å trene våre elitesvømmere, men også for å utvikle de yngste svømmerne mot toppnivåer.

Kristian Thorsvald tiltrer 1. desember.

Oslo, tirsdag 11. november 2014

For SK Speed