Råskinn og råtasser i SK Speed

Vår sosiale general, Per Christian Hovden
Over elva. Bildet med tillatelse fra Råskinnet 2016 - Foto: Stian Schløsser Møller
Råtasser over elva. Bildet med tillatelse fra Råskinnet 2016 – Foto: Stian Schløsser Møller

SK Speeds svømmere har virkelig imponert lederen i sosialt utvalg i svømmestyret, Per Christian Hovden. Hele 36 utøvere står på startstreken i Nordmarka førstkommende lørdag, den 30.april, for å delta i årets Råskinnet, Råtassen og Knøttetassen. Det er rundt 1/3 del av hele klubben som sammen skal gi alt for at SK Speed skal sette spor blant de 2500 andre utøverne i de forskjellige klassene.

Det var datteren til Per Christian, svømmeren og skiløperen, Anna Kristina (14) som satte frivilligpappaen på sporet, da han spurte henne om hva hun hadde likt som et sosialt tiltak for utøverne. «Dette hadde vært et kult sosialt tiltak«, hadde hun sagt og vist frem påmeldingen til klubben Readys årlige gjørmebad.

Og jommen hadde hun rett, 36 utøvere er med og hvis de trenger å ta noen svømmetak så er Speederne overkvalifiserte, med tusenvis av svømmemetere i kroppen nesten hver dag. Løpet foregår i Nordmarka ved Sognsvann, og det er ikke å være tørrskodd som har gitt dette løpet sitt varemerke.

Dette bildet er fra Råtassen i fjor. Som dere ser, her er det mye vann, og også en del gjørme. Bildet er med tillatelse fra - Råskinnet 2016 - Foto: Stian Schløsser Møller
Dette bildet er fra Råtassen i fjor. Som dere ser, her er det mye vann, og også en del gjørme. Bildet er med tillatelse fra – Råskinnet 2016 – Foto: Stian Schløsser Møller

Vibeke Wold, svømmemamma, som deltok selv på Råskinnet 2015 forteller: «Råskinnet er et annerledes løp, kontra andre terrengløp eller gateløp. Det er masse gjørme og vann. Tiden er ikke så viktig, gjennomføre er et mål i seg selv. Jeg tror det hele blir en opplevelse, og helt annerledes enn noe annet svømmerne er vant til.»

Jon Marius Rønning, breddetrener i SK Speed, synes det er sunt at utøverne prøver seg på andre arenaer. Både bevegelighet, balanse og stabilitet er viktig for svømmere og det er ikke tvil om at terrengløp, klatring og tilsvarende aktiviteter kommer godt med.

«Alle trenger å gjøre litt forskjellige aktiviteter av og til, og at det er 36 svømmere fra SK Speed tar utfordringen, og deltar i en felles aktivitet som Råskinnet, er strålende for teambuildingen i klubben. Det sosiale fellesskapet er viktig, og det er innimellom sunt å gjøre noe annet. Husk at utøverne våre legger ned mange tusen med meter i bassenget hver uke! Svømmeferdighetene blir neppe utslagsgivende på Råskinnet, men jeg tror nok at utøverne våre, som vanlig, vil gi alt.»

Rekruttstevne lørdag

BSV-rekruttstevnet på Hundsund Bad på Fornebu hindrer over 20 utøvere fra å være med på Knøttetassen 2016. Men det er ikke så ofte det er stevne, så topp at så mange utøvere prioriterer idretten sin på denne litt annerledesdagen.

Praktisk informasjon om Råskinnet/Råtassen/Knøttetassen oppdateres her:

Det kommer til å være en stor base på Sognsvann for SK Speed med banner og partytelt, og matservering i en eller annen form. Teltet er viktig for våte og gjørmete utøvere, slik at de får skiftet raskt til tørt tøy. Plastsekker til våte sko og klær tas med. Utøverne må huske på å ta med skift fra topp til tå.

Til foreldre som skal støtte barna sine: Topp om dere kan hjelpe til på selve løpsdagen. Meld dere til Per Christian på telefon: 982 22 612

Og for tøffe foreldre: Selv om påmeldingen stengte 26.april, er det fortsatt åpent for påmelding til Råskinnet 2016. Lykke til!

Og topp om dere kan bidra med gode bilder fra arrangementet. Det blir satt stor pris på. De brukes da kanskje til nettsider og evt. Facebook.

Ekstern lenke (åpner ny fane): Oversikt over utøverne og livetiming

Råtassen 2015. Bildet med tillatelse fra Råskinnet 2016 - Foto: Kjell Vigestad